Doprava a infraštruktúra má v našom živote špecifické miesto. Keď sme spokojní a všetko funguje, takmer ju neregistrujeme. A tak to má aj byť. Má najmä dobre slúžiť. Preto si tento element všíma aj medzinárodnácertifikácia BREEAM Communities, ktorou sa riadia Nové Nivy. Práve na nich vzniká množstvo nových dopravných riešení nielen pre automobily, ale aj hromadnú dopravu, chodcov a cyklistov.

 

Infraštruktúra má veľa podôb, dobre funguje však len v kontexte a ako celok

Význam infraštruktúry nespočíva iba v realizácii kvalitných riešení, ale najmä v jej kvalitnej údržbe, neustálom rozvoji a napojení na širší kontext. Dosiahnuť, aby všetko dlhodobo slúžilo všetkým miestnym aj tranzitujúcim je preto náročné. Výzvou je rovnako manažovať očakávania verejnosti a tiež dopravný tlak verejných inštitúcii v súlade s alternatívnymi dopravnými riešeniami a v dialógu so všetkými zainteresovanými stranami.

Dobrá a moderná infraštruktúra nie sú len cesty. Zahŕňa aj udržateľné hospodárenie s vodou, či rýchly prístup k internetu alebo aj k takej banalite akou je elektrina či plyn. Zmysluplné riešenia sa však hľadajú dlho a kvalitná infraštruktúra je v prvom rade o nekonečnom ladení detailov a vstupov desiatok zainteresovaných strán. Väčšinu z nich si tak pri jej prevádzke možno ani nevšimnete. Zaručene by ste si ich však všimli, ak by chýbali.

Nové cyklocesty, pohodlne dostupné zastávky MHD, chodníky prerastajúce do peších zón, decentne a vhodne umiestnené odpadkové koše, logicky umiestnené funkčné stojany na bicykle – to všetko musí mať podľa BREEAM Communities občiansku a komunitnú logiku.

 

 

Automobil – mať či nemať? Už zďaleka nie až tak bežná dilema

V západných krajinách pomaly ale isto začína platiť, že vlastniť auto je prežitok a zbytočná vizitka spoločenského statusu. Namiesto neustáleho „lovu“ voľných parkovacích miest si moderní ľudia radšej užijú rannú kávu v kaviarni blízko práce s tým, že sa k nej dopravia buď peši, na bicykli alebo hromadnou dopravou a to bez stresov. Tieto zmeny prináša kvalitnejšia MHD, hustejšia sieť cyklociest či verejných služieb ako napríklad bikesharing. Tým sa inšpirovala aj zóna Nové Nivy, ktorá svojim návštevníkom ponúka hi.bike v Twin City, CBC a do budúcna v ďalších nových budovách.

Už dnes aj v Bratislave platí, že efektívnejšie a lacnejšie je využívať MHD, bikesharing či integrovaný dopravný systém. Ten funguje, k väčšej popularite mu však stále chýba silná sieť záchytných parkovísk, početné parkovacie cyklostanice, vôľa podporovať a využívať tieto formy dopravy či zmena pravidiel pri budovaní povinných parkovacích miest. Tie napríklad pri londýnskych projektoch nájdete na budovu v celkovom počte dva – jedno pre záchranné zložky a druhé pre majiteľov áut s telesným postihnutým.

Chápem, že každý by chcel zaparkovať priamo pod officom. Ja však parkujem od práce nejakých 700 – 800 metrov a je to pohodová 10- minútová ranná prechádzka, pri ktorej si človek aspoň prečistí hlavu.

Jozef Orgonáš, marketér vo firme Exponea a travelbloger #cestujemespolu

Nielen možnosť, ale aj povinnosť umožniť pohodlne kombinovať viaceré druhy dopravy a znižovať tak záťaž na cestách, dostali Nové Nivy ako domácu úlohu od certifikačného systému BREEAM. Ten ráta s tým, že moderný človek je aktívny a hlavne si váži svoj čas. Dôraz sa kladie nielen na jednotlivé riešenia, ale na infraštruktúru ako celok, ktorý dobre funguje a slúži. Aj preto sa na Nových Nivách spustila masívna rekonštrukcia ulice Mlynské nivy, ktorá bola takmer štyri desiatky rokov nepovšimnutá a pred rekonštrukciou bola v takmer havarijnom stave. Táto ulica bola a je jednou z hlavných tranzitných tepien v Bratislave. Bolo možné ju zrekonštruovať na spôsob “vyasfaltujeme a prefarbíme pruhy”, no rozhodli sme sa spraviť prácu nad rámec našich povinností uložených verejných inštitúcii a aplikovať prístupy certifikácie BREEAM. Ulicu tak rekonštruujeme kompletne celú tak, aby slúžila ďalším generáciám. Zóna Nové Nivy sa mení na dynamickú časť mesta s množstvom nových rezidenčných, kancelárskych aj komerčných projektov o novej autobusovej stanici ani nehovoriac. Chceme aby táto štvrť pohodlne obslúžila všetkých návštevníkov aj obyvateľov. Cieľom je premeniť Nové Nivy na fungujúce srdce mesta s unikátnym biznis ekosystémom, kde sa budú cítiť dobre všetci. Vo finále tak vznikne nová ulica slúžiaca nielen automobilovej a verejnej doprave, ale aj cyklistom a peším s novými chodníkmi, cyklocestami a zeleňou, ktoré doteraz na tejto ulici desiatky rokov chýbali.

MHD je najefektívnejší, najekologickejší a najekonomickejší spôsob dopravy a zároveň najlepšie riešenie pre mesto.

Ronald Lupták, marketingový riaditeľ Heineken Slovensko a zároveň vodič električky

 

Nové Nivy ako dopravný a infraštruktúrny štandard

Pri plánovaní a realizácii dopravných a infraštruktúrnych prác na Nových Nivách myslíme intenzívne aj na to, že ide o štvrť obnovujúcu zásadnú časť nášho hlavného mesta.

Preto záleží na každom detaile ako napríklad logicky fungujúcich semaforoch, praktických a estetických zastávkach či samostatných jazdných pruhoch. Kľúčová je aj bezpečnosť miest, kde nová infraštruktúra susedí s miestnou zástavbou a verejným priestorom. Najlepšími nositeľmi dobrých správ sú vždy miestni obyvatelia a firemné kolektívy, ktoré tu našli svoj nový domov.

 

Uvedomujeme si, že spokojnosť s miestnou dopravou, infraštruktúrou a jej každodenným bezproblémovým chodom je vecou subjektívneho vnímania. Preto privítame aj vašu spätnú väzbu. Všetky užitočné tipy, ako riešite dopravnú otázku, alebo ako by, podľa vás, mala fungovať moderná infraštruktúra, môžete pridať tu.

Skutočnými nositeľmi zmien sú popri veľkých dopravných a infraštruktúrnych riešeniach v konečnom dôsledku však najmä samotní obyvatelia – vy, my a všetci naši susedia. Auto skúste preto dnes nechať v garáži a dovidenia napríklad na bicykli, (elektro)kolobežke, v MHD alebo jednoducho pešo kráčajúc po Nových Nivách.

Ruku na to, susedia!